Out and a’boat

5. jun, 2018

Ute etter et nytt tilskudd til flåten? Eller har du kanskje sett et av våre design ved nærmeste havn og ønsker å lære mer om hva vi vektlegger ved utvikling av en MACHO-båt? Da har du kommet til rett sted! Her har vi samlet sammen litt info om både design og bygg, som vi tror kan hjelpe deg neste gang du skal velge båt.

EMMANUEL- APV MACHO 36

Emmanuel er verdens første nybygde slaktefartøy med prosesslinje for avliving, avblødning og sortering av fisk, og har et velkjent Møre Maritime APV MACHO 36 Design. Tenk litt på det. En gang til? Verdens første slaktebåt på kjøl. Ikke bare, bare det.

Båten har slaktekapasiteten på 60 tonn i timen, og kan totalt frakte 220 tonn fisk. Om bord finnes automatiserte linjer for avliving, bløgging og utblødning, før laksen føres direkte til fire forhåndskjølte RSW-tanker. Disse har et totalvolum på 330 kubikkmeter. Vakuumpumper sørger for lasting og lossing. Fartøyet er bygget ved verftet Haywards Steel i Tasmania, og har byggenummer 029.

Designet APV MACHO 36 sikrer en god miljøprofil, med oppsamling av blodvann og lavt drivstofforbruk i drift. Fartøysmodellen har flere aktuelle motorstørrelser for framdrift, og kan leveres under 1000 hk dersom man ønsker å unngå krav til maskinist.

Denne båten ser vi dessverre ikke så mye av til fra kontorvinduet, da dens oppdragsgiver befinner seg nesten så langt unna Kristiansund som man kan komme. Tasmania, eller Tassie hvis du ønsker å bruke litt lokalt lingo, har per i dag hele den Australske oppdrettsproduksjon av atlantisk laks. Og i farvannet rundt verdens 26. største øy avgir Emmanuel sin tjeneste i drift for De Bruyn’s Transport.

Denne solskinnshistorien startet med at reder John de Bruyn selv tok kontakt med oss om å utvikle en slaktebåt, og så langt har tilbakemeldingene fra ‘down under’ vært utelukkende positive.

En slaktebåt bringer laksen fra merd til marked på kortere tid, samtidig som vi reduserer antall lastebiler på veiene. Og en seier for miljøet, er en seier for oss.

Tenker du nå at, ohoi, dette var kult. Det var faktisk akkurat dette jeg hadde lyst på? Ring oss da vel! Vi har dessverre ingen knapp for «legg til båt i handlekurven» enda, men vi håper ingenting stopper deg for å ta en uformell prat med oss. 

So long, mate.

Relaterte saker

Ny designkontrakt for Møre Maritime

                                                     Hiv o’hoi, hører du rykter om en ny kontrakt?Vi lar ikke ryktebørsen skuffe deg, og bekrefter at Møre Maritime på har signert kontrakt med Sletta Verft for utvikling av nok et fartøy for Frøy Akvaressurs AS.  De...

les mer

Møt Møre Maritime på NorFishing 2018

Som tidligere år tar vi i Møre Maritime veien til Trondheim den 21.-24 august. I løpet av fire dager i Trondheim Spektrum vil det bli mulighet for å inngå trivelige samarbeid, og skape engasjement for å sammen finne frem til fremtidens...

les mer