Logo MM CMYK-02

Konstruksjon og bygging av båter har vært en del av vår hverdag gjennom generasjoner. Møre Maritime er forankret i disse stolte tradisjonene gjennom videreføring av den skipstekniske kunnskapen og erfaringen ved Sterkoder og Atlantconsult.

Vår tidslinje med milepæler og viktige hendelser

2003

  • Selskapet stiftet i april 2003 av tre ingeniører. Svein Knudtzon Waagbø daglig leder.
  • Ingeniørtjenester rettet mot skip, havbruk og olje/gass
  • Leier konstruksjonskontor og overtar programvare fra Sterkoder
  • Omsetning første år 2 mill
  • 6 ansatte ingeniører ved årsslutt

2004

  • Utviklet fremtidsrettet design på stor kombinert brønnbåt/servicebåt «Møre 1500»
  • Medlemskap i TBL/NHO
  • Hovedforretningsområde er skipsteknisk engineering for skipsverft og skipstekniske konsulenter
  • 8 ansatte ingeniører ved årsslutt

2005

  • Stor engineeringkontrakt inngått med Skipsteknisk på nybygget«James Cook», 3,3 mill

2006

  • Store kontrakter inngått med Rolls Royce Marine for stål og rør engineering på ankerhånterere og store konstruksjonsskip
  • Samarbeidsavtale inngått med det kroatiske ingeniørselskapet De Naval
  • 13 ansatte ingeniører ved årsslutt

2007

  • Nye store engineeringkontrakter med Rolls Royce og Fosen Mek.
  • Gazelle-bedrift for tredje gang
  • Omsetning økt til 11 mill

2008

  • Flyttet inn i nye flotte lokaler i Sterkoders nye administrasjonsbygg

2009

  • Finanskrisen rammer våre tradisjonelle markeder mot skipsbygging/design
  • Omsetning redusert til 9 mill

2010

  • Bemanningsreduksjon pga. finanskrisen. Omsetning redusert til under 7 mill
  • Ny strategi utarbeides: Utvikle egne skipsdesign og levere komplett produksjonsunderlag til byggeverft
  • Flere fartøydesign og modellserier for havbruk utviklet; brønnbåter, slaktebåter og store servicefartøy.

2011

  • Flere store ombyggingskontrakter
  • Stor design/engineeringskontrakt med Bukser&Berging sammen med Marin Design
  • Flere mindre designkontrakter på brønnbåter, slaktebåter og servicefarøy
  • Omsetning økt til 10 mill og bemanning økt til 10 personer

2012

  • Økende designaktivitet og flere forprosjekter igangsatt
  • Omsetning økt til 13 mill og bemanning økt til 13 personer

2013

  • Første nybygg Møre Maritime design: Avansert og stor brønnbåt på 3000 m3 og 78 m lengde for Frøy Sjøtransport. Bygging ved Sefine Shipyard i Tyrkia.
  • Enda en nybyggskontrakt inngås: Servicefartøyet «Macho 25» skal bygges ved Sletta Verft
  • Flere designkontrakter inngås

2014

  • Nybyggingskontrakt «Macho 40». Verdens største nybygg servicebåt for havbruksnæringen, 40m lang.
  • Flere andre designkontrakter

2015

  • Stor nybyggingskontrakt 2 fartøy Møre Maritime «M-3401», 85 meter lange avanserte brønnfartøy for Frøy Sjøtransport og Marine Harvest.
  • Design/engineeringskontrakt med De Bruyn Transport i Tasmania for verdens første slaktebåt nybygg for havbruksnæringen. Design «Macho 36 APV» for det tasmanske rederiet
  • Omsetning økt til 18 mill

2016

  • Design/engineerings kontrakt med Sletta Verft for bygging av 2 stk store stål katamaran servicefartøy på 25mx13m. Design: Møre Maritime «MachoCat 25». Dieselelektrisk.