Konstruksjon og bygging av båter har vært en del av vår hverdag gjennom generasjoner. Møre Maritime er forankret i disse stolte tradisjonene gjennom videreføring av den skipstekniske kunnskapen og erfaringen ved Sterkoder og Atlantconsult.
Vår tidslinje med milepæler og viktige hendelser
2003
- Selskapet stiftet i april 2003 av tre ingeniører. Svein Knudtzon Waagbø daglig leder.
- Ingeniørtjenester rettet mot skip, havbruk og olje/gass
- Leier konstruksjonskontor og overtar programvare fra Sterkoder
- Omsetning første år 2 mill
- 6 ansatte ingeniører ved årsslutt
2004
- Utviklet fremtidsrettet design på stor kombinert brønnbåt/servicebåt «Møre 1500»
- Medlemskap i TBL/NHO
- Hovedforretningsområde er skipsteknisk engineering for skipsverft og skipstekniske konsulenter
- 8 ansatte ingeniører ved årsslutt
2005
- Stor engineeringkontrakt inngått med Skipsteknisk på nybygget«James Cook», 3,3 mill
2006
- Store kontrakter inngått med Rolls Royce Marine for stål og rør engineering på ankerhånterere og store konstruksjonsskip
- Samarbeidsavtale inngått med det kroatiske ingeniørselskapet De Naval
- 13 ansatte ingeniører ved årsslutt

2007
- Nye store engineeringkontrakter med Rolls Royce og Fosen Mek.
- Gazelle-bedrift for tredje gang
- Omsetning økt til 11 mill
2008
- Flyttet inn i nye flotte lokaler i Sterkoders nye administrasjonsbygg

2009
- Finanskrisen rammer våre tradisjonelle markeder mot skipsbygging/design
- Omsetning redusert til 9 mill
2010
- Bemanningsreduksjon pga. finanskrisen. Omsetning redusert til under 7 mill
- Ny strategi utarbeides: Utvikle egne skipsdesign og levere komplett produksjonsunderlag til byggeverft
- Flere fartøydesign og modellserier for havbruk utviklet; brønnbåter, slaktebåter og store servicefartøy.
2011
- Flere store ombyggingskontrakter
- Stor design/engineeringskontrakt med Bukser&Berging sammen med Marin Design
- Flere mindre designkontrakter på brønnbåter, slaktebåter og servicefarøy
- Omsetning økt til 10 mill og bemanning økt til 10 personer

2012
- Økende designaktivitet og flere forprosjekter igangsatt
- Omsetning økt til 13 mill og bemanning økt til 13 personer



2013
- Første nybygg Møre Maritime design: Avansert og stor brønnbåt på 3000 m3 og 78 m lengde for Frøy Sjøtransport. Bygging ved Sefine Shipyard i Tyrkia.
- Enda en nybyggskontrakt inngås: Servicefartøyet «Macho 25» skal bygges ved Sletta Verft
- Flere designkontrakter inngås

2014
- Nybyggingskontrakt «Macho 40». Verdens største nybygg servicebåt for havbruksnæringen, 40m lang.
- Flere andre designkontrakter

2015
- Stor nybyggingskontrakt 2 fartøy Møre Maritime «M-3401», 85 meter lange avanserte brønnfartøy for Frøy Sjøtransport og Marine Harvest.
- Design/engineeringskontrakt med De Bruyn Transport i Tasmania for verdens første slaktebåt nybygg for havbruksnæringen. Design «Macho 36 APV» for det tasmanske rederiet
- Omsetning økt til 18 mill

2016
- Design/engineerings kontrakt med Sletta Verft for bygging av 2 stk store stål katamaran servicefartøy på 25mx13m. Design: Møre Maritime «MachoCat 25». Dieselelektrisk.

2017/2018
- Design/engineerings kontrakt med Sletta Verft for bygging av 2 stk servicefartøy på 25mx10.6m. Design: Møre Maritime «Macho 25». Dieselelektrisk.
- Designkontrakt med Fosen Yards for bygging av 2 stk taretrålere 14.9mx9.4m. Design: Møre Maritime «MachoTrawl 15».

2019
- Design/engineerings kontrakt med Sletta Verft for bygging av servicefartøy på 19.9mx10.6m. Design: Møre Maritime «Macho 20». Dieselelektrisk med batteripakke.
