NOVA MASTER
2019
Sletta Verft
Nova Sea
Fartøyet skal gå på alle lokaliteter i produksjonsområde 8. Det vil i hovedsak være fortøyningsarbeid og lignende operasjoner båten vil benyttes til.
– Hege Storheil, daglig leder i Nova Sea, til kyst.no
- Optimalisert for sikre serviceoperasjoner helt inntil merdene
- To store fjernbetjente Palfinger-kraner med lang rekkevidde
- Dieselelektrisk fremdrift gir en grønn miljøprofil
- Gode mannskapsbekvemmeligheter med moderne messe, oppholdsrom og operasjonsområder med god utsikt
- Fire lugarer med plass til seks personer
Hovedkran | 150 tm |
Dekksareal | 150 m2 |
Ballast | 145 m3 |
Lasterom | 100 m3 |
Tonnasje | 305 BT |
Lastekapasitet dekk | 80 t |
Nova Master er det tredje fartøyet i rekken av designet Macho25 etter Frøy Server og Frøy Finnmark. Macho25 er dermed vårt mest produserte konsept så langt.
Macho25 har et godt utviklet skrog som gir lavt drivstofforbruk, og er enkel å ballastere for ankerhåndtering og operasjoner ved merd.
Fremdriften er dieselelektrisk og de to elektriske hovedmotorene fra Siemens yter 500 hk/374 kW hver. Fartøyet blir hovedsakelig benyttet til fortøyningsarbeid og lignende operasjoner, og skal ha dykkere og ROV om bord. Den opererer i Nord-Norge, fra Helgeland til Bodø.
Dette er en kraftplugg som er utstyrt elektrisk baugthruster og sidethruster. Den er også utrustet med 439 kg SHHP anker, kjetting og wire, samt anker- og slepevinsj fra MBH.
Bilder av Nova Master