FRØY FINNMARK

2018

Sletta Verft

Frøy

Servicebåten er blitt utstyrt med slengertank/stabilisatortank. Det gjør at den blir en mer stabil og roligere båt. Det er nok ikke så mange fartøy i denne klassen som har en slik stabilisatortank og gjør den nok litt unik.

– Nidar Selvåg, driftskoordinator i Frøy, til kyst.no

  • Optimalisert for sikre serviceoperasjoner helt inntil merdene
  • To store fjernbetjente Palfinger-kraner med lang rekkevidde
  • Dieselelektrisk fremdrift gir en grønn miljøprofil
  • Gode mannskapsbekvemmeligheter med moderne messe, oppholdsrom og operasjonsområder med god utsikt
  • Fire lugarer med plass til seks personer
Hovedkran 150 tm
Dekksareal 150 m2
Ballast 145 m3
Lasterom 100 m3
Tonnasje 254 BT
Lastekapasitet dekk 80 t

 

Frøy Finnmark er bygget for å tåle mer vind og vær, da den skal operere mer i det åpne hav i Finnmark. Fartøyet er utstyrt med stabilisatortank, noe som gjør den mer stabil og rolig.

Dette er den andre i rekken av Macho25, etter Frøy Server, og ble satt i drift i januar 2019 for Norwegian Royal Salmon i Finnmark.

Macho25 har et godt utviklet skrog som gir lavt drivstofforbruk, og er enkel å tilpasse for ankerhåndtering og operasjoner ved merd.

Fremdriften er dieselelektrisk og de to elektriske hovedmotorene fra Siemens yter 500 hk/374 kW hver. Den brukes til bistand under avlusninger, utfører notskifte, fortøyning og andre operasjoner.

Dette er en kraftplugg som er utstyrt med en hovedkran på 150 t/m, samt én kran på på 65 t/m.

Bilder av Frøy Finnmark

nb_NONorsk bokmål