FRØY FINNMARK
2018
Sletta Verft
Frøy
Servicebåten er blitt utstyrt med slengertank/stabilisatortank. Det gjør at den blir en mer stabil og roligere båt. Det er nok ikke så mange fartøy i denne klassen som har en slik stabilisatortank og gjør den nok litt unik.
– Nidar Selvåg, driftskoordinator i Frøy, til kyst.no
- Optimalisert for sikre serviceoperasjoner helt inntil merdene
- To store fjernbetjente Palfinger-kraner med lang rekkevidde
- Dieselelektrisk fremdrift gir en grønn miljøprofil
- Gode mannskapsbekvemmeligheter med moderne messe, oppholdsrom og operasjonsområder med god utsikt
- Fire lugarer med plass til seks personer
Hovedkran | 150 tm |
Dekksareal | 150 m2 |
Ballast | 145 m3 |
Lasterom | 100 m3 |
Tonnasje | 254 BT |
Lastekapasitet dekk | 80 t |
Frøy Finnmark er bygget for å tåle mer vind og vær, da den skal operere mer i det åpne hav i Finnmark. Fartøyet er utstyrt med stabilisatortank, noe som gjør den mer stabil og rolig.
Dette er den andre i rekken av Macho25, etter Frøy Server, og ble satt i drift i januar 2019 for Norwegian Royal Salmon i Finnmark.
Macho25 har et godt utviklet skrog som gir lavt drivstofforbruk, og er enkel å tilpasse for ankerhåndtering og operasjoner ved merd.
Fremdriften er dieselelektrisk og de to elektriske hovedmotorene fra Siemens yter 500 hk/374 kW hver. Den brukes til bistand under avlusninger, utfører notskifte, fortøyning og andre operasjoner.
Dette er en kraftplugg som er utstyrt med en hovedkran på 150 t/m, samt én kran på på 65 t/m.
Bilder av Frøy Finnmark