NORDSKAG
2019
Fosen Yard
Nutrimar
Magefølelsen sier at tareindustri kan bli en stor næring om ti til femten år. Da trengs det avanserte fartøy og ny teknologi. Vi startet opp i 2003 og har ambisjoner om å være det beste skipstekniske konsulentfirmaet innen oppdrettsfartøy, og har de samme ambisjonene innen tare. Det er et område vi vil kunne, og ha et foretrukket skipsdesign klart når markedet er modent for det.
– Svein K. Waagbø, Møre Maritime
- Ryddig maskinrom med god takhøyde
- Kombinert bysse/oppholdsrom, samt stor garderobe
- Styrhus plassert foran med god utsikt over arbeidsområde sørger for en trygg arbeidsplass
- Hovedkran med god løfteevne og integrert vinsj
- To lugarer med plass til to personer
Hovedkran | 35 tm |
Lasterom | 210 m3 |
Lastekapasitet | 137 tonn |
Ballast | 15 m3 |
Tonnasje | > 100 BT |
Som en del av forskningsprosjektet angående rendyrkede fartøy til industriell taredyrkning ble det inngått kontrakt med Nutrimar og Fosen Yard om bygging av to taretrålere – Nordskag og søsterskipet Vågøy.
Båtene er ikke mer enn 15 meter lang, men med en bredde på 9,4 meter får de rikelig med plass om bord. De er en del av å etablere bærekraftig tareindustri med utgangspunkt i Midt-Norge.
Fartøyene har et enkelt skrog som har gode sjøegenskaper, og tilbakemeldingene har vært svært positive på hvordan fartøyene oppfører seg i drift. De er pålitelige og tåler en støyt – akkurat som en taretråler må gjøre.
Bilder av Nordskag